Hyvä akvarellipaperi on akvarellimaalauksessa kaiken a ja o! Akvarellipaperilta vaaditaankin akvarellimaalauksessa paljon, sillä akvarellipaperin tulee kestää kastelua, pingotusta ja hankausta. Kerromme sinulle tässä artikkelissa asioista, jotka sinun on hyvä tiedostaa, kun valitset itsellesi akvarellipaperia. Kerromme myös, miten ja miksi akvarellipaperi liotetaan ja pingotetaan ennen maalauksen aloittamista sekä miten akvarellipaperin paksuus ja pintarakenteet vaikuttavat akvarellipaperin onnistuneeseen valintaan. Lopuksi annamme oman suosituksen hyvästä akvarellipaperista.
1. Akvarellipaperin paksuus
Akvarellimaalaukseen soveltuvia akvarellipapereita on saatavilla eri paksuuksina ja tulet törmäämään tähän, kun valitset itsellesi akvarellipaperia. Akvarellipaperin paksuus ilmaistaan gramma per neliö = g/m2.
Alle 200 g akvarellipaperit sopivat hyvin kuivempaan akvarellimaalaus tekniikkaan, jossa veden käyttö on vähäisempää ja teoksen työstäminen ei ole voimakasta. Alle 200 g paperit kuivuvat myös nopeasti.
Vähintään 300 g akvarellipaperit ovat kaikkien suosituimpia akvarellipapereita niiden monipuolisuuden vuoksi. Nämä akvarellipaperit soveltuvat hyvin märkätyöskentelylle ja ne kestävät myös värien voimakasta työstöä. Lisäksi nämä akvarellipaperit soveltuvat hyvin myös kevyempään sekä kuivempaan työskentelyyn. Vinkki! Jos olet aloitteleva akvarellimaalaaja ja olet epävarma akvarellimaalauspaperin paksuuden valinnassa, kannattaa sinun valita 300 g akvarellipaperi.
Yli 600 g akvarellipaperit kestävät erittäin runsasta vedenkäyttöä sekä runsasta akvarellivärien työstöä erittäin hyvin. Koska nämä akvarellipaperit ovat hyvin paksuja kestävät ne myös pidempään kuivua.
2. Akvarellipaperin pintarakenne
Akvarellipapereita on saatavilla eri pintarakenteisina. Tulet törmäämään myös tähän, kun valitset itsellesi akvarellipaperia. Akvarellipaperin pintarakenne ei määrittele akvarellipaperin kestävyyttä vaan pintarakenne valitaan halutun maalausjäljen mukaan. Akvarellipapereita on saatavilla kolmena eri pintarakenteena.
Sileä akvarellipaperi (S), soveltuu hyvin tarkkaan ja yksityiskohtaiseen työskentelyyn, jossa veden käyttö on vähäistä. Sileä akvarellipaperi ei ole kovin imukykyinen.
Puolikarkea akvarellipaperi (PK), on kaikkein monipuolisin akvarellipaperi. Puolikarkea akvarellipaperi soveltuu rentoon sekä tarkkaan työskentelyyn. Puolikarkea akvarellipaperi soveltuu hyvin märkätyöskentelyyn, mutta myös kuivempaan työskentelyyn. Puolikarkea akvarellipaperi on kaikkein suosituin sekä myös monipuolisin akvarellipaperi. Puolikarkeilla akvarellipapereilla on hyvä imukyky.
Karkea akvarellipaperi (K) soveltuu hyvin märkätekniikoille ja rentoon työskentelyyn, jossa unohdetaan tarkat yksityiskohdat. Karkeat akvarellipaperit ovat erittäin imukykyisiä.
3. Akvarellipaperin kuidut
Akvarellipapereita on saatavilla eri kuituisina ja eri kuitusekoitteisina. Kuidut, joista akvarellipaperi on valmistettu kertovat paljon akvarellipaperin laadusta. Yleisimpiä akvarellipaperin kuituja ovat puuvilla ja selluloosa. Kaikkein paras kuitu on puuvilla, sillä akvarellivärit imeytyvät puuvillaan hyvin ja maalausjäljestä tulee kauniin tasainen ja puuvilla tuo akvarellivärit kauniisti esille.
Mikäli haluat valita hyvän akvarellipaperin, kannattaa sinun valita akvarellipaperi, joka on valmistettu 100 % puuvillasta. Nämä 100 % puuvillasta valmistetut akvarellipaperit ovat arvokkaampia, mutta hyvä akvarellipaperi on yksi avaintekijä onnistuneeseen maalaus lopputulokseen sekä mielekkääseen maalauskokemukseen. Aloitteleva akvarellimaalaaja voikin ajatella hankkivansa, heti laadukasta akvarellipaperia sekä yhden edullisemman maalauslehtiön ns. koemaalausta varten.
4. Miksi akvarellipaperi liotetaan ja pingotetaan?
Akvarellimaalauksessa on tärkeää, että akvarellipaperi liotetaan sekä pingotetaan ennen maalauksen aloittamista.
Missä akvarellipaperi liotetaan ja kuinka pitkä liotusaika on?
Akvarellipaperia liotetaan esim. laakeassa pesuvadissa tai tiskialtaassa. Akvarellipaperin liotusaikaan vaikuttaa paperin paksuus! Ohuempien akvarellipapereiden liotusaika on noin 2 minuuttia, mutta paksummat akvarellipaperit vaativat jopa 15 minuutin liotusajan.
Miksi akvarellipaperia pitää liottaa ja pingottaa?
Kaikki paperit venyvät hieman kastuttumaan ja sama pätee myös akvarellipapereihin. Liotuksen tarkoitus on kastella akvarellipaperi kauttaaltaan, niin että akvarellipaperi imee itsensä täyteen vettä. Liotuksen aikana akvarellipaperi venyy sen verran, minkä on venyäkseen, sillä akvarellipaperin ei ole tarkoitus venyä enää maalausvaiheessa. Pingotuksella akvarellipaperi kiinnitetään maalausalustaan, jolloin maalaustyöskentely on mielekästä ja akvarellipaperi kuivuu suoraksi sekä kehystysvalmiiksi.
Mitä jos en liota ja pingota akvarellipaperia?
Mikäli et tee akvarellipaperille tarvittavaa liotusta ja pingotusta, aloittaa akvarellipaperi ei toivotun käyttäytymisen maalauksen aikana. Akvarellipaperi, jota ei ole liotettu ja pingotettu alkaa herkästi aaltoilla maalauksen aikana. Aaltoilevaa akvarellipaperi häiritsee akvarellivärien työstöä ja värit valuvat herkästi ei toivottuihin suuntiin. Maalauksen aikana aaltoileva akvarellipaperi myös kuivuu kuprulle. Kupruinen teos ei ole kovin esteettinen, eikä teoksen kehystys välttämättä onnistu. Tämä on efekti, jonka olet varmasti joskus lapsena kokenut, kun olet maalannut vesiväreillä tavalliselle kopiopaperille.
5. Maalausalusta ja akvarellipaperin pingotus
Akvarellimaalauksessa tarvitaan akvarellipaperin lisäksi maalausalusta, johon liotettu akvarellipaperi asetetaan ja pingotetaan itse maalauksen- ja kuivumisen ajaksi. Muista, että akvarellipaperin pingotus on yhtä tärkeää, kuin akvarellipaperin liotus! (Jotkin taiteilijat käyttävät maalausalustana myös muovipleksiä, mutta keskitymme tässä tekstissä vain vaneriseen maalausalustaan ja siihen tehtävään pingotukseen).
Maalausalustana vanerilevy on varmasti käytetyin maalausalusta akvarellimaalauksessa, jota myös alkavan akvarellistin kannattaa kokeilla. Liotettu akvarellipaperi asetellaan vanerilevyn päälle ja sille tehdään asianmukainen pingotus nitomalla.
Niittipyssy ja niitit ovat kiinnikevälineitä, joiden avulla akvarellipaperi pingotetaan vanerilevyyn. Liotettu ja märkä akvarellipaperi kiinnitetään vanerilevyyn nitomalla. Nidonta kannattaa tehdä niittipyssyn avulla. Niitit ammutaan akvarellipaperin reunoihin. Niittien etäisyys on hyvä pitää melko tiheänä. n. 5 cm niittiväli on hyvä. Vältä painasta niittipyssyä liian kovaa maalausalustaa vasten. Parasta olisi, jos niitit jäisivät hieman koholle. Koholla olevat niitit on helppo nyppiä pois kuivuneesta maalausteoksesta. Vinkki! Nitomalla tehty pingotus antaa akvarellistille mahdollisuuden aloittaa maalauksen heti märälle paperille. Vaihtoehtoisesti akvarellipaperin voi antaa kuivua myös kokonaan, ennen maalauksen aloitusta.
HUOM! Niitit poistetaan vasta, kun akvarellimaalaus on täysin kuivunut!
6. Millainen akvarellipaperi kannattaa valita
Mikäli olet aloittamassa akvarellimaalausta ja haluat saavuttaa mielekkään maalauskokemuksen, suosittelemme sinua hankkimaan laadukasta akvarellipaperia! Laadukkaan akvarellipaperin rinnalle saattaa olla järkevää hankkia myös edullisempaa akvarellipaperia. Edullisemmalle akvarellipaperille voit tehdä huolettomammin, vaikka koemaaluksia. Mutta! Parhaan maalauskokemuksen saavutat varmasti parhaiten laadukkaalla akvarellipaperilla.
Vinkit laadukkaan ja perusvarman akvarellipaperin valintaan:
100 % puuvillaa oleva akvarellimaalauspaperi.
Puolikarkea pintarakenne on käytetyin ja suosituin, joka soveltuu rentoon sekä tarkkaan maalaustyöskentelyyn.
300 g painava akvarellipaperi on nappi valinta, koska se soveltuu monipuoliseen maalaustyöskentelyyn.
Merkkisuosituksemme on puolikarkea Arches akvarellipaperi, joka on valmistettu 100 % puuvillasta.